top of page

VPI General Forum

Public·872 members

koxaz nostraz
koxaz nostraz

Efterbehandlingens osynliga hantverk: Retuscheraren som medskapare

Om en bild är 50% fotografi och 50% digital efterbehandling, är det fortfarande ett "fotografi"? Hur ser du på balansen mellan hantverket bakom kameran och hantverket i datorn?

9 Views

Jag tycker fortfarande att det kan kallas fotografi även om en stor del av arbetet sker digitalt efteråt. Modern fotografering handlar ofta om en kombination av flera kreativa processer där både kamerateknik och efterbehandling spelar viktiga roller. Det som händer bakom kameran – ljus, komposition och timing – är fortfarande grunden för bilden. Samtidigt krävs det mycket skicklighet i datorn för att förstärka känslan, färgerna och helhetsintrycket utan att resultatet känns konstgjort. För mig handlar det mer om slutresultatet och om bilden lyckas förmedla något äkta eller intressant. Professionella aktörer som Studio1 - se alla tjänster visar hur båda delarna kan samverka på ett kreativt sätt.

Members

bottom of page