Ylilääkärin liksa 2026 - onko oikeesti sen arvosta?
Moi kaikille. Oon tässä vähän pähkäillyt uran jatkoa ja miettinyt, pitäisikö sitä hakea ylilääkärin paikkaa, kun sellainen ois vapautumassa. Katoin jotain tilastoja, että keskiansio ois nousemassa ens vuonna jo johonkin 8600 euron paikkeille, mut mietin vaan sitä vastuun määrää...
Kliininen työ on kuitenkin tuttua, mut sit jos päälle tulee kaikki hallinnollinen sälä, budjetit ja se jatkuva potilasturvallisuudesta murehtiminen, niin onko se parin tonnin lisä sen arvoista? Onko täällä ketään, joka ois tehnyt tän hypyn lähiaikoina? Mietityttää kans, että kuinka paljon ne päivystyskorvaukset oikeesti vaikuttaa tohon loppusummaan, vai meneekö se kaikki vaan veroihin ja stressiin. Arvostaisin jos joku jaksais vähän avata tota arkea, et onko se pelkkää paperisotaa nykyään.

No joo, tää on kyllä niin tätä. Itse oon kans huomannut, että ne tilastopalkat ja se, mitä oikeesti jää käteen kaiken sen vastuun jälkeen, on kaksi ihan eri maailmaa. Se hallinnollinen puoli on välillä ihan uskomatonta vääntämistä, varsinkin kun pitäis repiä säästöjä sieltä missä niitä ei ole.
Mä muistaakseni törmäsin johonkin näihin palkkavertailuihin, kun katselin kaverille jotain ihan muuta alaa sieltä financist.fi sivulta, ja siellä taisi olla jotain juttua noista lääkäreidenkin nousuista. Mut en mä nyt pelkkien numeroiden perusteella tekis päätöstä. Se ylilääkärin rooli on kuitenkin enemmän johtamista kuin lääkärin työtä, ainakin isoissa taloissa.
Jos tykkäät siitä, että sulla on valtaa muuttaa asioita, niin sit ehkä. Mut jos haluat vaan parantaa potilaita ilman jatkuvaa byrokratiaa, niin sit se voi olla aika raskas tie. Ja ne päivystyslisät... ne on ne mitkä siellä loppupeleissä painaa, mut sit taas vapaa-aika kärsii. Ootko miettiny, et oisko osa-aikainen hallinto mitenkään mahdollista?