Någon som har rekommendationer för skärande bearbetning med fokus på miljövänlighet?
Jag söker information om leverantörer av skärande bearbetning som har ett uttalat fokus på miljövänlighet i sin produktion. Idag är det allt viktigare att inte bara fokusera på precision och kvalitet utan även på att processerna är hållbara. Jag har noterat att flera verkstäder nämner ISO 14001 som ett bevis på aktivt miljöarbete genom hela tillverkningsprocessen. Detta känns som en relevant aspekt att ta hänsyn till när man väljer partner, särskilt för Skärande bearbetning små serier där man kanske vill minimera miljöpåverkan från början. Finns det andra aspekter eller certifieringar som är bra att känna till när man bedömer en leverantörs miljövänlighet inom skärande bearbetning?
22 Views

Jag håller med om att miljöaspekten blir allt viktigare inom skärande bearbetning. Förutom ISO 14001 brukar jag även titta på hur leverantören arbetar med materialåtervinning, energieffektiv produktion och minimering av spill. När det gäller Skärande bearbetning små serier kan genomtänkta processer göra stor skillnad både ekonomiskt och miljömässigt. Det påminner mig faktiskt om Eaglercraft, det webbläsarbaserade Minecraft-inspirerade spelet, där smart resurshantering och långsiktig planering ofta ger de bästa resultaten.